Przyjęty przez szkołę system wartości:
- kształtowanie potrzeby ustawicznego kształcenia i doskonalenia
- kształtowanie w młodzieży postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów
- posiadanie umiejętności współdziałania i współtworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów
- rozpoznawanie wartości moralnych ich hierarchizacji, dokonywania wyborów
- szacunek dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego
- przygotowanie do życia w rodzinie, w społeczeństwach lokalnych i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych
- kształtowanie wrażliwości – otwartość na dobro i na innego człowieka
- umiejętność pogodzenia wolności własnej z wolnością innych
- ponadto wychowanek powinien charakteryzować się następującymi cechami: pracowitością, uczciwością, przedsiębiorczością, sumiennością
Zadania wychowawcze szkoły:
- wdrażanie młodzieży do odpowiedzialności za słowa, czyny a także szeroko pojęte środowisko naturalne
- kontynuowanie wypracowanych przez szkołę zasad i reguł
- pielęgnowanie tradycji szkolnych i środowiskowych
- demokratyzacja wychowanków np. samorządność Samorządu Uczniowskiego
- promowanie szkoły na zewnątrz
- wdrażanie młodzieży do odpowiedzialności za miejsce pracy i nauki
- kształtowanie ciekawości poznawczej
- wyposażanie w umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zawartych w Internecie
- promowanie zdrowego stylu życia bez nałogów
- rozwijanie pozalekcyjnych form działalności uczniów (np. gazetki szkolne, „Biuletyn Ekonomiczny”, biuletyn „Polska w Unii”, strona internetowa)
Wizja szkoły:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Bolimowie jest placówką przyjazną, otwartą, wyposażoną odpowiednio do przedsięwziętych zadań, pracującą w systemie jednozmianowym. Stwarza możliwości wszechstronnego rozwoju, a jednocześnie dba o dyscyplinę wychowanków.
Szkoła dąży do zacieśnienia kontaktów z rodzicami, którzy uczestniczą w procesie wychowawczym oraz wspierają ją pomocą materialną i niematerialną. Szkoła współpracuje
z poradniami specjalistycznymi na terenie powiatu.
Wszyscy pracownicy szkoły tworzą zintegrowany zespół. Nauczyciele to wychowawcy posiadający odpowiednie kwalifikacje, którzy traktują ucznia podmiotowo. Będą oni dążyć do tego, by być: obiektywnym i sprawiedliwym, otwartym na problemy ucznia, tolerancyjnym, a jednocześnie stanowczym
i konsekwentnym. Ważne dla nich jest, by posiadać rzeczywisty autorytet, a nie tylko formalny, który wypracują swoją komunikatywnością, opiekuńczością, dyspozycyjnością
i sprawnością w rozwiązywaniu zaistniałych problemów. Nauczyciele zachowują neutralność polityczną w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Nie oznacza to braku rzetelnej, obiektywnej informacji
i dyskusji na tematy polityczne.
Obowiązkiem każdego pracownika szkoły jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone dobro i zło w szkole, jak i poza nią. Pozytywne zachowania uczniów będą szeroko promowane. Podstawową metodą pracy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych jest dialog na wszystkich płaszczyznach i ze wszystkimi zainteresowanymi.